Böcker, kaffe och mat

Bok-reflektion: okej, visst är Millenium-trilogin bra, men gud vad de dricker kaffe hela tiden!!! Mikael Blomqvist borde gå på koffeinavgiftning! Var han än är, vad han än gör, så är det "kaffe och smörgåsar, kaffe och smörgåsar"! Det retligaste är att jag blir ju så enormt fikasugen när jag läser böckerna.....!

Överhuvudtaget har jag alltid, när jag tänker efter, fastnat för matbeskrivningar i skönlitteratur. Undrar vad det säger om mig? Det bor ett frossande matmonster i mig....?

Några exempel:
"Damernas detektivbyrå"-böckerna kan man naturligtvis inte läsa utan att vilja brygga sig lite rooibos-te - fast det egentligen inte är sååå gott. Rosamunde Pilchers romaner framkallar längtan efter "afternoon tea". Joanne Harris´böcker ska vi bara inte tala om! Pralinerna i "Choklad", den franska lantmaten i "En doft av apelsin" - oh la la!
Irene Huss är en favorit-deckarhjältinna och de böckerna kan man läsa enbart för att väcka aptiten genom alla goda middagar som hennes man och proffskock Krister lagar!

Haha, jag kan till och med läsa "Utvandrarna" med mat-ögon! Där kan man ju annars tro att det bara är svält och unken skeppskost, men när Kristina får smaka färsk mjölk och söta vetebullar på sina första dag på amerikansk jord - då blir i alla fall jag sugen!
Kommentarer
Postat av: Åsa

Håller med! Tycker oftast att det låter godare i boken än vad det är i verkligheten...

2008-07-24 @ 20:06:36
URL: http://asaleh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0