Jag och mina getingar

Har just gjort dagens äppelkrattning, vilket betyder för er som inte har trädgård eller inte har äppelträd i trädgården, att man i stort sett dagligen vid den här tiden på året måste ut i trädgården och kratta upp alla äpplen som ramlar ner ur träden. Fatta hur mycket äpplen som bara trillar ner till ingen nytta! En del är fina och de tar jag in, men mest är det omogna eller maskätna som dråsar ner. Fast det är klart, våra äppelträd är gamla träd som stod här när vi flyttade in i huset (gud vet när de är satta!), och de växer fritt utan nån beskärning, så då kanske det blir mer "dråsa-ner-frukt"?......

I alla fall, i min trädgård har jag inte bara äpplen utan också getingar. I år alldeles särskilt mycket getingar, för vi tror att vi har ett eller två getingbo i husgrunden - de flyger in bland stenarna där (torpargrund). Och getingar och äpplen gillar varandra - eller getingarna gillar i alla fall äpplena. De sitter på de nedramlade äpplena och mumsar utan bry sig om något annat i världen.
Idag när jag krattade äpplen stod trädgårdskorgen under trädet och i den låg redan ett bottenlager äpplen från förra gången jag var i trädgården. På detta lager satt ett stort gäng getingar och mumsade för fullt, likt fyllesvin i ölbaren. De gick en hemsk men smaskig död till mötes när jag lassade ner nästa lass äpplen rakt på dem! Jaaameeeen, de får väl flytta sig i all sin dar!!!
Tanken slog mig att det måste ju vara en död med stil, ungefär som att få ett ton choklad över sig!....

     
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0