Föräldraledighet versus jobb

Nu har jag hört åsikten (klyschan?) uttalas flera gånger, både IRL och i diskussionsforum på nätet: folk som tycker det var sååå jobbigt att vara föräldralediga och att det var rena vilan att komma tillbaka till jobbet. "För där får man gå på toa ifred, fika i lugn och ro och prata med vuxna människor".
Alltså, jag bara undrar - och jag vill verkligen veta!! - var i hela friden jobbar ni nånstans??? Vilken slags glidarjobb har ni som känns som vila jämfört med att vara hemma?? Please berätta, för i så fall vill jag gärna byta till det jobbet!!

Själv tycker jag att det är helt underbart smidigt att gå hemma med en liten: bara man anpassar dagen efter hennes behov med mat- och sovtider (Skalman?), så flyter ju allt på nice and easy. Och bara friheten, den där härliga friheten att göra som vi behagar: en dag vill vi bara ta det lugnt, en annan vill man fixa hemma, en tredje vill vi ut och vara aktiva. Träffa folk eller vara ensamma - jag och Lilla J bestämmer!

När jag ska tillbaka till jobbet ska jag ta hand om tjugo barn i stället för ett (nåja, jag har kollegor, men jag måste ändå se och bekräfta tjugo barn) i en miljö där normalinställningen är "fullt ös och öka" och med en ljudnivå som hade fått en betongborrare att sträcka sig efter öronskydden.
Gå på toa i lugn och ro? Ha! kan man vara glad om man överhuvudtaget hinner! Fika i lugn och ro? Eeeh, fikapauserna avskaffades inom barnomsorgen i vår kommun för längesen, i bästa fall brukar man kunna ta en mugg kaffe på stående fot ute på gården. Prata med vuxna människor? Haha, I rest my case! Det man hinner prata med kollegorna brukar vara panikgrejer typ: "vem ska vicka för Berit i morgon?"

Nu gillar jag ju mitt jobb ändå, men ingen människa lär någonsin höra mig säga att det ska bli vilsamt att gå tillbaka till jobbet igen!!
Kommentarer
Postat av: Åsa

Ja, det har jag många gånger funderat på med.

Bävar faktiskt över att gå tillbaka till jobbet måste jag erkänna. Men jag ska tack och lov vara ledig ett år till.

2008-08-21 @ 16:55:53
URL: http://asaleh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0