"När jag var liten...."

Minns ni när man var liten och ens föräldrar underhöll en med sanna rövarhistorier från sin barndom? Typ: "när vi var små fanns det ingen TV!" och liknande smått chockerande historier. Jag inser nu att jag blivit tillräckligt gammal (är född 1972) för att göra samma sak mot mina egna barn. De kommer att förundrat spärra upp sina blå barnaögon när jag berättar: "när mamma var liten: ...."

* ... fanns det inga datorer i hemmen.

* ...satt alla telefoner fast med en sladd i väggen.

* ...köpte man smågodis bit för bit och inte per hekto. Man pekade och kioskbiträdet plockade.

* ...lyssnade man på musik på vinylskivor. De var stora, svarta och gick att vända på.

* ...var det kul och exotiskt med reklam eftersom man bara såg den på bio ("framemot elva-tiden när de´börjar kurra i magen, då tar jag mig en Snickers!", "Juicy fruit gum is a packet full of sunshine!").

* ...var exotisk mat lika med "4 små rätter" på Kinakrogen.

* ...fanns det inga mobiltelefoner, men däremot fullt med små lustiga hus som kallades "telefonkiosker".

* ...betalade man allt med kontanter. Ingen hade kort, möjligtvis kunde rika typer skriva ut en check.

image59        image60      image61

Kommentarer
Postat av: Marita

Hehe...ja det har verkligen ändrats under åren...godiset minns jag med glädje-det var verkligen roligare o handla då när man fick peka o riktigt fundera vilka godisar man ville ha.

Känns inte så längesen det där....

Kram marita

2007-10-20 @ 12:36:43
URL: http://amors.blogg.se
Postat av: Towe

Ha ha så roligt inlägg. Men jag minns när man gav kioskgubben en hel tialapp och skulle peka: 1 av sån, 2 av sånna, 1 av sån, eller förresten får jag 3 av sånna istället....suck han blev bara rödare och rödare i ansiktet. Men efter ett tag gick man därifrån med en jättepåse, proppfylld och efteråt fick man ont i magen :-)

2007-10-23 @ 09:38:35
URL: http://towans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0