Bebis-köns-reflektioner i 9:e månaden.

Nu är det rätt spännande; inte långt kvar tills jag får träffa min bebis!! Jag undrar så vem det är; vilken personlighet den kommer att ha. Kommer den att vara mest lik storasyster eller storebror?

Jag undrar inte så mycket över vad det är; alltså flicka eller pojke. Det känns rätt sekundärt faktiskt, jag har två barn innan så jag vet att personligheten är så mycket mer än kön. Men i detta verkar jag vara nästan gammaldags, får intrycket av att väldigt många nuförtiden fokuserar mycket på könet. Många vet redan innan barnet är fött vilket kön det har (skulle jag aldrig vilja veta, det är ju som att öppna en julklapp innan julafton!). För att inte tala om att handeln verkar förutsätta att man tagit reda på könet innan. Varför finns det annars BARA ljusblå respektive rosa babykläder i de minsta storlekarna?? Jag blir galen, himla tur att vi redan har så mycket bebiskläder efter de andra två, för shoppa nya går ju inte!! Jag spyr på allt det här blå och rosa, varför finns det inga andra färger??? Till och med barnvagnarna har de börjat göra i blått och rosa, det som annars alltid varit mer "neutrala" färger. För all del, jag har inget emot att klä en pojke i rosa eller en flicka i blått, men övriga omgivningen skulle antagligen få enorma problem med det - då ser man ju inte vad det äääääär........*suckar*

Vad är det som har hänt de senaste åren? Så här fixerat var det inte när jag fick de andra två!

Försökte hitta en bra "baby-bok" häromdagen (ni vet en sån där där man kan fylla i allt möjligt om bebisen; hur mycket den vägde, när den åt första smakportionen och så vidare) och det var samma problem. ALLA böckerna var såklart rosa eller blå och hette typ "Vår lilla dotter" respektive "Vår lille son".Määh!! Jag ville ju köpa den innan bebisen kommer så att jag kan fylla i direkt, men fanns det någon som bara handlade rätt och slätt om en bebis - nä! Och grejen är ju att inuti står det exakt samma saker att fylla i, det är ingen skillnad där,så varför göra könsomslag på den jäkla böckerna???

Nä, hoppas att pendeln snart svänger åt andra hållet och för all del - kanske är det redan på gång?
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,1055262,00.html
Kommentarer
Postat av: Helen aka Neaten

Hmmm jag är en sån som alltid tar chansen att öppna julklapparna/presenterna i förväg, om jag får. Varför skjuta upp en glädje??? *s* Så naturligtvis ville jag under mina två graviditeter få reda på om det var en pojke eller flicka där inne, om de nu såg det på ultraljuden! Men det är ju så länge sen nu, då fanns det mycket beige och grå babykläder med!

2007-04-28 @ 22:40:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0