Skuldkänslor-dag

Idag är nog en jobbig dag; har märkt att det växlar mycket. Den del dagar är mer uthärdliga, då känns det mest overkligt och liksom långt borta. Andra dagar är fulla av sorg och tårar och saknad och man undrar om man överhuvudtaget orkar vidare.

Just idag fastnar jag i skuldträsket; det händer ibland och är lika jobbigt varje gång. "Varför, varför gjorde jag inte si eller så istället?" "Hade han klarat sig om jag hade gjort hjärtkompressioner?" "Varför sa SOS hela tiden bara till mig att kolla andningen, varför fick jag inte uppmaningen att göra mun-mot-mun eller HLR?" Varför, varför......

Jag mår illa av skuld varje gång jag hör det där "även om man inte kan HLR är det är bättre att göra nåt än inget alls!". Å andra sidan hade väl SOS sagt till mig att göra det om de hade trott att det behövdes? Det enda de fokuserade på var att jag skulle kolla om han hade någon andning och det hade han ju, om än väldigt svag! Jag kollade genom att hålla ett par glasögon framför hans mun och det blev imma. Har hört sägas att man inte ska göra mun-mot-mun eller hjärtkompressioner om personen har egen andning och puls, för man kan rubba och skada då. Men jag vet inte, man hör så olika....
När vi hörde ambulanssirenerna fick jag inte fram någon imma längre och då, först då, uppmanande SOS mig att lägga honom på rygg och påbörja mun-mot-mun, men precis då kom ambulanspersonalen och tog över. Sedan undrar jag om jag ändå hade fått ner någon luft, för det var knappt de kunde intubera, så igensvullen var han i luftrören - de fick försöka 4-5 gånger.

Blundar jag, så ser jag mardrömsbilden framför mig av M liggandes på lagerhusgolvet med hjärt- och lungräddningsmaskinen på sig och fyra ambulanspersonal runt om! Den bilden är min skräcksyn som jag aldrig kommer att kunna glömma......

Kommentarer
Postat av: Åsa

Om du skulle ha gjort något så hade SOS sagt det till dig. Eftersom de sa åt dig att göra mun mot mun först när det inte blev någon imma på glasögonen, så gjorde du ju rätt. De kan sin sak, och du gjorde allt du kunde. Skuldbelägg dig inte!

2008-10-15 @ 09:23:10
URL: http://asaleh.blogg.se/
Postat av: -ME-

Men söta rara, du KUNDE inte ha gjort mer! Och det är så, man ska inte göra HLR om de har andning och puls.



Man behöver någon att skylla på och finns ingen annan tillgänglig så anklagar man sig själv. Det är lättare än att komma över "det bara händer" och andra absurda orimligheter man bara varken kan eller vill ta in.



Går det att nå dig på annat sätt än här? Jag har tankar att dela jag inte vill hä ut över hela internet...

2008-10-15 @ 10:13:08
URL: http://vinterliv.blogg.se/
Postat av: Kicki

Usch - så typiskt att denna skuld alltid ska tränga sig på i tid och otid. Jag är övertygad om att du gjorde allt du kunda. Många kramar/Kicki

2008-10-15 @ 13:09:16
URL: http://litesomjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0