Inte riktigt död

Okej, det sägs ju att så länge någon minns en människa är han/hon inte borta, men det finns en intressantare definition; nämligen Skatteverkets. Jag sitter och betalar M:s gårdsräkningar och däribland hans preliminärskatt som ska in varje månad och det var då jag kom att tänka på det. Revisorn sa nämligen när han var här för att dra igång bouppteckningen att: "skattemässigt så lever personen till årets slut!". Alltså är M inte riktigt död, inte enligt Skatteverket i alla fall! Vet inte om jag ska finna någon tröst i detta, tror inte det......

Skatteverket som jag för övrigt fick frispel på! Jag gick och väntade på dödsfallsintyget från dem, det behövs för i princip allt (bouppteckning, livförsäkring, Försäkringskassan m.m), men det enda de behagade skicka var en jäkla blankett om arbetsgivaravgifter som M skulle skriva på (nollad blankett dessutom eftersom han inte haft några anställda). Då blev jag less och ringde upp dem. Som tur är för dem hade de lång telefonkö, så jag hann lugna ner det värsta, men budskapet jag förde fram var ändå: "kan ni samköra era register, för det är rätt svårt att skriva på något när man är död!!" Bläää, det är ju Skatteverket som har folkbokföringen, de vet ju för f-n personförändringar nästan innan man själv vet det! Kommer ju ihåg när vi fick barnen, jag hann nästan inte hem från BB innan papperet från Skatteverket med personnummer på bebisen dök upp!

Jag vet, jag vet, deras papper ska skrivas på oavsett om personen lever eller är död och det visade sig att jag fick göra det i hans ställe (min namnteckning slash dödsbo - groteskt!!).Grejen är att det river upp onödiga sår i vad som redan är smärtsamt så det räcker. Men okej, det kanske är bra att avreagera sig på stora stygga anonyma Skatteverket (och till mitt försvar ska sägas att jag inte skyllde något på handläggaren som tog emot telefonsamtalet!), nånstans ska ilskan ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0