Stora J

Stora J mår dåligt, 1-års-sorgflashbackerna drabbar henne lika mycket som mig! Igår fick jag hämta henne i skolan, hon orkade inte vara kvar och idag har hon inte varit där alls.
Hon är ledsen, trött, arg och ilsken och extremt lättirriterad. Det är svårt att se henne må så dåligt och ärligt talat är hon rätt jobbig för oss övriga i familjen också: hon fräser, svär, smäller i dörrar och är otrevlig. Jag vet ju att det är för att hon är ledsen, men det är ändå rätt outhärdligt. Och inte når man henne heller, hon stänger ute allt och alla. Önskar jag kunde hjälpa henne, men hon släpper inte in mig! Och mitt i detta ska jag hantera min egen sorg....

Kommentarer
Postat av: karibien

Här i huset har vi ibland varit som tre igelkottar, vassa taggar utåt överallt. Smäll i dörrar, sura kommentarer och hetsiga ordväxlingar. Många gånger har jag stått vid disken med en tallrik i handen och varit bråkdels sekunder från att slänga den i väggen.



För oss har bilturer varit ett andningshål och ett tillfälle till samtal. I början fick jag hitta på ärenden som skulle uträttas, gärna på lite lagom avstånd. Och där i bilen, med bara vi två, kom de första orden. Nu ber vi båda om en biltur, och båda vet vad vi menar. Ibland åker vi nån mil, stannar på en rastplats och pratar, kanske fikar, kanske spelar fia med knuff. Ibland tar vi bilturen mitt i natten, bara stannar och går ut och tittar på stjärnorna. Rätt ofta gråter vi ut, men ibland är det ilskan som ska ut.



Min underbara psykolog föreslog en gång att jag skulle köra ut bilen till en skogsväg, förklara att jag tar en promenad och låta ungen få skrika ut sin vrede i bilen. Utan att nån hör, men ändå bara få ut det. Ett annat tips var att köpa ett gäng tallrikar på Myrorna och kasta dem i garageväggen tillsammans. Jag hade inte riktigt mod att göra det, men sopsorteringskärlen fick en rejäl omgång med gamla syltburkar



Jag hoppas att ni hittar ett sätt som funkar för er



Kram

/K

2009-09-03 @ 22:25:54
URL: http://karibien.typepad.com
Postat av: Sorgfågel

Hej Karibien!

Gud, vad skönt att höra att ni också har det där taggiga ilskna!! Att det kanske är rätt normalt ändå för oss i vår situation!

Annars bär jag nog lite på bilden av "sorg=gråt", det pratas inte så mycket om att det faktiskt yttrar sig ganska mycket i ilska, irritation, kort stubin, vrede, otrevlighet gentemot omgivningen!

Tack för att du delade med dig, det känns lite bättre då! Kram!

Sorgfågel

2009-09-04 @ 15:30:50
URL: http://cayenne72.blogg.se/sorgfagel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0