Min önske-stab

Här är en lista på personer som en änka skulle behöva ha tillgängliga i det praktiska hanterandet av allt som ett dödsfall drar med sig:

* en "fixar-nisse", d.v.s en händig person som man kan ropa på när en möbel ska skruvas ihop eller något tungt ska flyttas eller en kran droppar och liknande.
(Ni skulle se hur jag löser problemet med att ta isär matsalsbordet när de extra bordskivorna ska läggas i! Egentligen behöver man vara två som drar i varsin bordsända, men nu när jag är själv löser jag det genom att lägga mig på rygg under bordet och hålla händerna på ena sidan om bordsglipan och sparka med fötterna på andra sidan. Vips! så dras bordet isär, men det är ju en ganska joxig lösning!)

* en kontorist/sekreterare som kan fylla i alla papper och blanketter samt ringa alla samtal till diverse myndigheter. Kötider till Skatteverket och Försäkringskassan är ett heltidsjobb att rodda!

* en jurist som sköter allt med bouppteckning/arv/dödsbo/livförsäkringsfrågor m.m.

* en personlig coach som kan tala om för en att man är vacker idag eller att man varit duktig eller att man är bra.

* en åsikts-tyckare som man kunde rådfråga i små och stora frågor. "Ska jag köpa den eller den stolen?" "Ser den här klänningen bra ut på mig?" "Ska vi åka dit eller dit på semestern?"

* en trädgårdsmästare som kunde göra allt det där som man inte hinner med när man är ensam, t.ex trimma gräskanter eller tunga jobb som vår-/höstgräva grönsaksland.

* en elak bodyguard som kunde nita alla idioter som kläcker ur sig korkade och oförstående kommentarer.

Kommentarer
Postat av: Mica

Vet du vad jag tänker när jag läser om din önskestab?



Att allt det där fattas dig nu när M är borta måste ju innebära att M uppfyllde alla de rollerna för dig?



Det framkommer mer och mer vilken fantastisk person M måste ha varit. Änglarna kan vara stolta att ha fått honom till sig, och jag tror att de vet att han saknas enormt här nere på jorden och de skattar nog honom högt.



KRAM!

/Mica

2009-06-04 @ 12:05:38
Postat av: Elisabeth

Jag sneglade upp på Micas kommentar och jag kände exakt samma!

På dina ljuvliga målande beskrivningar av din M så är det så övertydligt att det är M som saknas dig!

Lilla hjärtat!!!



KRAMAR I MÄNGDERS MÄNGDER!

2009-06-04 @ 12:54:48
Postat av: Cathrine

Jag skulle kunna vara den elaka bodyguarden hehe!!!

Är känd för att var bitsk och kunna kasta ur mig dräpande kommentarer.

2009-06-04 @ 22:02:23
Postat av: Sorgfågel

Cathrine, du är anställd! :-) Här får du några "sorg-kommentarer" att träna bitska svar på:

"Säg bara till om du behöver hjälp!"

"Du kan ju skaffa en ny man!"

"Vad stark du är, själv hade jag aaaldrig klarat av om min man dött!"



Kram!

Sorgfågel

2009-06-04 @ 22:16:48
URL: http://cayenne72.blogg.se/sorgfagel
Postat av: myzpyz (aff)

hej vän!

alltså din M måste varit en underbar man. jag drar den slutsatsen av 2 skäl - dels så beskriver du juh honom/hans egenskaper här i bloggen o eftersom du gör en lista på ett dreamteam som du inte behövde förut så måste det juh bero på att han gjorde många av de saker du skrivit om. de grejjer han inte gjorde hann o orkade du med själv eftersom du inte var ensam om att dra hela lasset! sen fanns det väl en o annan punkt som inte skulle behövas göras om det nu inte var så att änglarna hämtade M.



jag har hört att juh viktigare uppgift man har i detta livet juh kortare blir det. låter kanske lite märkligt men jag tror på det. fast jag e arg att det är så. kan man inte få vara kvar o ha det gott efter man e klar liksom undrar



avslutar med att säga TACK gulliga du för att du mindes min födelsedag - trots att jag glömde din skämmes

kanske kan vi komma o besöka er såsmåningom när det finns tid o ork?! ni kanske vill komma hit oxå o "göra stan" ler



kramar i massor

2009-06-04 @ 23:52:12
URL: http://vfw.bilddagboken.se
Postat av: Annika M

Bra idé! Kanske kunde vara ett uppslag för någon att starta företag. Tyvärr finns det ju en sak som ingen kan "fixa" - känslan av total ensamhet. Inte fysisk ensamhet utan ensamheten i känslan av sorg och tomhet efter en älskad.

2009-06-05 @ 14:43:19
Postat av: Felicia

Fin blogg!

titta gjärna in på min!

Och lägg en komentar om du vill =)

2009-06-06 @ 11:18:11
URL: http://fotoooo.blogg.se/
Postat av: Anna

Å vännen!! Vet du vad? Du är en så vacker och fin person. En underbar mamma som sätter dina barn i första rummet. Du är en underbar fru som bevarar din mans minne så vackert men ändå ärligt för omvärlden, och framförallt för era barn. Jag har sett ert hem, det är fyllt av värme och kärlek, dessutom är det jättefint! Du gör gott kaffe och jättegod paj. Du har ett vackert leende, även när du ler genom tårarna. Du är en jättefin vän och jag är så glad att du finns! / Kramar Anna!

2009-06-06 @ 11:22:13
Postat av: Cathrine

Hmmm några svar på tal

"Säg bara till om du behöver hjälp!"

Visst jag behöver nån som kan

tvätta bilen

byta olja

putsa fönstren

fixa maten några gånger i veckan

handla och givetvis betala, jag fixar matnotan

Ja du listan kan göras lång och jag kommer säkert på nått mer,, och glatt ta upp almanackan och fråga vilken dag som passar



"Du kan ju skaffa en ny man!"

Ja din är ju inte så tokig,, precis min typ,,,



"Vad stark du är, själv hade jag aaaldrig klarat av om min man dött!"

Denna var den svåraste ,,och den absolut fulaste i mitt tycke har inget bra svar där ,, det kanske kommer.Det är ju inget man går och tänker på att man ska bli ensam. Och det kan hämnda vem som helst av oss.Och då står man där och måste acceptera fast man inte kan ta till sig verkligheten. Man bara måste.

Kramar till dig och de dina





2009-06-06 @ 19:26:47
Postat av: Sorgfågel

Cathrine: jag memorerar replikerna! Fast helst skulle jag behöva dig som levererar dem åt mig, gärna med mycket bitskhet!

Myzpyz: du får så gärna komma hit! Jag funderar så smått på en sommartripp åt dina trakter, får se hur det blir.

Anna: jag älskar dig! Du skriver så fint, jag bara gråter när jag läser det!!

Kramar!

Sorgfågel

2009-06-07 @ 10:37:41
URL: http://cayenne72.blogg.se/sorgfagel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0