"Lyssna"

"När jag ber dig lyssna på mig, och du börjar ge mig råd,
så har du inte gjort det jag bad dig om.
När jag ber dig lyssna på mig, och du börjar berätta för mig
varför jag inte borde känna som jag gör,
så trampar du på mina känslor.
När jag ber dig lyssna på mig, och du känner att du måste
göra något för att lösa mina problem, har du svikit mig,
hur konstigt det än kan låta.
Lyssna! Allt jag bad om var att du lyssnar, inte pratar eller
gör något - bara hör på mig.
Och jag klarar mig själv. Jag är inte hjälplös. Kanske modfälld
och bristfällig, men inte hjälplös.
När du gör någonting för mig som jag kan och behöver göra själv,
så bidrar du till min ångest och svaghet.
Men när du accepterar att jag känner vad jag känner,
oavsett hur irrationellt det är, så kan jag sluta försöka övertyga dig,
och kan börja arbetet med att förstå vad som ligger bakom min känsla.
Och när det är klart, då är svaren uppenbara
och jag behöver inte längre några råd.
Irrationella känslor är meningsfulla när vi förstår vad som ligger bakom dem.
Kanske är det därför bönen hjälper en del människor.
För Världssjälen är stum och ger inga råd eller försöker ordna saker.
Den bara lyssnar och låter mig klara ut det svåra själv.
Så var snäll och lyssna och hör bara på mig.
Och om du vill prata,
vänta en minut på din tur, så ska jag lyssna på dig."
 
Skrivet av anonym skribent, finns som citat i inledningen till Malin Sävstams bok "Kärleken är starkare än döden", som är hennes andra bok om hur hon miste man och två av tre barn i tsunamin och hur hon överlevde då och framförallt efteråt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0