Vid frukostbordet med Lilla J

Dagens "alldeles vanligt och vardagliga" samtal med 5-åriga Lilla J vid frukostbordet:
Lilla J: men hur kommer man till kyrkan när man är död?
Jag: vad menar du?
Lilla J: ja, den som är död kan ju inte gå!
Jag: menar du när man ligger i kistan?
Lilla J: ja!
Jag: då är det begravningsbyrån som kör den döde i kistan till kyrkan.
 
Vi har ofta såna här samtal, jag och lillan. Hon har såklart mycket funderingar kring döden - delvis för att det hör till åldern nu, men framförallt såklart för att hon har konkret erfarenhet av det på ett sätt som få andra 5-åringar har.
Jag svarar så gott jag kan och tycker det är bra så länge hon frågar.
 
 

Kommentarer
Postat av: .:Sabina:.

Kom att tänka på systerdottern, som är 17 år nu, när hon var som lilla J - alltså 5 år. Min farmor dog då, och vi var på begravningen i kyrkan. Jag och N hade pratat en hel del innan om att gammelfarmor skulle ligga i en stängd kista längst fram i kyrkan. När vi kom in gick N lite bakom mig, kikade fram, och viskade: "Jag ser ingen kista! Var ÄR kistan??" Först förstod jag ingenting, den stod ju där mitt i gången framför altarringen. Men sen kom jag på! Kista för henne var ju typ en skattkista... Många frågor och funderingar, bra att de frågar - det blir ju så mycket lättare att möta vad som finns i dem då.
Kram på dig!

Svar: Småler lite; ja det är klart att det borde varit en skattkista i en 5-årings värld! :-) Kram!
Sorgfågel
Cayenne72/Sorgfågel

2012-12-06 @ 21:16:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0