Ingen respekt i sikte

Nej, det verkar vara svårt det där med respekt för mitt beslut och för vad jag känner! Josef och jag har haft ytterligare en diskussion om den där festen. Jag når verkligen inte fram!! Det får mig att undra, är det något fel på mig? Borde jag gå? Borde jag ännu en gång köra över mig själv och bara flina upp mig och genomföra? Jag har ju gjort sånt hundratals gånger innan, så det GÅR ju! Är jag bara överkänslig?
 
Han tycker att jag borde gått vidare, att jag inte borde haka upp mig på datum längre. Jag skulle nog vilja klassa det som en "topp 5" av okänsliga repliker som jag fått genom sorgen. Och den levererades av han som ska stå mig närmast..... Kan någon fatta hur ledsen jag blir av det?
 
Det finns ytterligare en aspekt i det här också som jag tänker mycket på. 1 september är inte bara min sorgedag, det är också mina barns. Det är den dagen deras pappa dog! Jag vet inte exakt hur "ont" de har av just den dagen, men det känns respektlöst att lämna dem hemma och dra på fest! Precis som om deras pappa var bortglömd!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag förstår din känsla till viss del. Jag har inte mist min man men efter en olycka som lika gärna kunnat bli så sitter han i rullstol och fortfarande efter 10 år så tycker jag att veckorna innan och efter hans olycksdag är jobbiga. Du måste själv känna vad du kan och orkar men var framförallt vara ett stöd till dina barn. FÖr det är ju så att har man (små) barn som också sörjer så kan man inte alltid få ut alla sina egna känslor eftersom barnens går före. Så fast du gått vidare så finns säkert mycket sorg/ilska/undran mm kvar inom dig som måste ut innan du är helt klar med det hela. Lycka till och hoppas du kan förmedla dina käslor till de närmaste iallafall (när du själv vet vad du känner)

Svar: Tack så mycket för ditt svar, jag uppskattar det! Jag vet ju vad jag känner och jag tyckte ju själv att jag varit väldigt tydlig med det till min sambo. Problemet är ju att han inte förstår. Eller inte respekterar. Man behöver ju inte nödvändigt förstå varför någon säger nej till något men man respekterar väl nejet?Mångar kramar till dig och din man!
/Sorgfågel
Cayenne72/Sorgfågel

2012-08-06 @ 13:23:42
Postat av: Maja

Jag förstår din känsla fullständigt. Är själv änka sedan två år tillbaka. Du har en fantastisk förmåga att sätta ord på känslor, ibland känns det som om du kan läsa mina tankar. Jag känner igen mig i många av de situationer du beskriver. Tyvärr tror jag inte att någon som inte har vår erfarenhet fullt ut kan förstå hur man känner och reagerar i olika situationer, inte ens de som står oss nära. Sorgen tar tid, och jag tror att om man accepterar det så går det lättare att hantera vardagen, även om man inte alltid får den förståelse från omgivningen som man skulle önska. Ser fram emot att följa dina tankar framöver.

Svar: Hej Maja! Tack för din kommentar! Visst är det så; de som inte har erfarenhet kan inte fullt ut förstå. Det ÄR liksom bara så och de kan inte hjälpa det. Men ibland blir det frusterande.
Kram/ Sorgfågel
Cayenne72/Sorgfågel

2012-08-16 @ 22:49:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0