Donation

Något som nästan drunknat i all sorg är det faktum att maken faktiskt donerade organ. Han förklarades ju hjärndöd och låg i respirator med ett hjärta som slog på egen hand, så han var aktuell för det. Annars är det ju få människor som dör på ett sätt som gör organdonation möjlig.
Överläkaren ställde frågan om donation till mig och jag är tacksam över att jag kunde svara ja och vara säker på det; maken och jag hade nämligen pratat om det en gång och vi var båda positiva. Gör det, säger jag, prata med era närmaste om det, även om det känns svårt! Det är så skönt OM man hamnar i ett sånt val att verkligen veta!

När han hade dödförklarats stängde de alltså inte av maskinerna utan på kvällen opererades han. Donationskoordinatorn kom ner från Sahlgrenska, en underbart duktig kvinna som verkligen kunde handskas med dessa svåra saker.

Maken donerade lever och njurar. De fick inte ta hjärtat, eftersom han hade haft hjärtstopp och det då kan finnas cellskador. Men tänk ändå, den kvällen blev  tre svårt sjuka personer blixtinkallade till sina sjukhus för mottagaroperation! Jag hoppas verkligen att det går bra för dem och att de tar väl tillvara på den gåva de fått!

Så småningom kommer jag att få brev från Sahlgrenska där de berättar kön och ålder på mottagarna. Man får aldrig veta identitet och det skulle jag inte vilja heller.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Det är underbart att du kan ge en sådan gåva vid ett sånt tillfälle! Jag önskar att fler gjorde så.



Min pappa har fått en njure transplanterad för många år sedan och det är jag evigt tacksam för.



Kram!

2008-10-01 @ 13:16:39
URL: http://www.busluren.blogspot.com
Postat av: Malin Lj

Va skönt för dig att ni redan hade diskuterat donation med varandra! Och jag tror verkligen att hans organ lever vidare och gjorde tre människor väldigt lyckliga, hjälper ju kanske lite i all sorg... När min pappa dog ville vi kunna donera så mycket som möjligt. Tyvärr kunde de bara ta tillvara hans hornhinnor, eftersom han varit utan syre allt för länge, men det var ju bättre än ingenting. kramar

2008-11-01 @ 16:27:58
URL: http://malinlj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0