Transplantations-koordinatorn

Tänkte bara berätta en sak för att väga upp att jag skällde lite på Sahlgrenska längre ner. Transplantationskoordinatorn är den som håller i allt som rör donationen och hon jag fick prata med var superproffsig! Lugn, samlad, noga med det etiska. Och som hon läste av! Informationen jag fick inför operationen var att de skulle ta M:s lever och njurar. Hjärtat fick de inte ta, eftersom han haft hjärtstoppet. Dock ringde hon mig på kvällen när operationen skulle börja (jag åkte hem emellan, för naturligtvis får man inte vara med under operationen och då tyckte jag att jag behövdes bättre hos barnen) och sa att thoraxkirurgen hade föreslagit att man kunde ta hjärtklaffarna. Koordinatorn frågade mig om det var okej. Jag, som på något vis då redan hade ställt in mig på att hjärtat inte skulle tas, lät nog lite tveksam. Då sa hon direkt: "eftersom du tvekar, tar jag beslutet åt dig att vi inte tar hjärtklaffarna!" Hon gick liksom in där, läste av och fattade beslut! Det kändes jätteskönt!

Kommentarer
Postat av: ...

Vilken underbar människa.

Jag vet inte vad jag ska skriva här men jag vill att du inte ska känna dig ensam. Som i inlägget ovan. Många av dom där "alla andra" i "vanliga världen" har gått genom samma som du. Detta är tyvärr livet, liv och död sida vid sida.

Så svårt att ge en kommentar. men jag vill skriva något eftersom det nu är andra gången jag läser din blogg och jag vill inte bara tjuvläsa.

2008-10-22 @ 13:37:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0