"Mista en vän"

När jag planerade M:s begravning skulle det vara tre psalmer och jag kom fram till "Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken" och "Bred dina vida vingar". Men en tredje psalm var svår att komma på - tills jag såg de nyare psalmerna långt bak i psalmboken. Där finns en enkel och underbar liten sång skriven av Gullan Bornemark efter diskoteksbranden i Göteborg. Direkt när jag läste texten förstod jag att den och ingen annan skulle det vara, den var klockren. Här är texten:

Mista en vän (Sv. Psalm 799)

(Text och musik: Gullan Bornemark)


Det är svårt att mista en vän,

så svårt att mista en vän.

Något fint går itu.

Här är jag, var är du?

Jag vill tro, att vi träffas igen.


Som en fjäril som lyfter från blomman,

som en fågel som lämnar sitt bo

söker själen sin väg mot det höga,

så har jag hört,

så har jag lärt.

Är det sant, så vet du det nu.

Här är jag, var är du?


Det är svårt att mista en vän,

så svårt att mista en vän.

Något fint går itu.

Här är jag, var är du?

Jag vill tro, att vi träffas igen.

Här kan man lyssna på den:
http://bornemark.com/audio/Mista_en_van.mp3


Jag lyssnar på den ibland på kvällarna när det känns svårt........


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0