Post som river upp sår

Lilla J sover middag och jag sitter här, dricker kaffe, tröstäter några handplockade praliner, lyssnar på Christina Aguileras "Hurt" och försöker samla ihop mig. Fick post adresserad till M idag också; en kallelse till IP-revision - om man oldar en gröda och är med i SMAK ska man kollas vartannat år. Jag ringde till den här IP-revisorn och sa som det var, hon var förstående och fin och sa att hon skulle kolla med sin arbetsgivare. "För det här är något du helst vill slippa?" frågade hon när jag berättat att jag inte ska fortsätta att odla marken själv. Ja, det är något jag gärna vill slippa......det är mycket jag skulle vilja slippa, mycket som andra änkor aldrig behöver bry sig om. Där är det typ en villa, tjoff poff bouppteckning och sedan är det klart. Inte här, det är så himla mycket mer att reda ut när det är ett jordbruk inblandat! Allt kommer att ta längre tid, vara mycket krångligare och riva upp sår hela tiden. Enligt Skatteverket lever till exempel M ännu: till årets slut.

Jag sa det till någon för ett tag sedan (eller skrev jag det här?) att jag skulle vilja ha ett superregister i Sverige. Så fort någon dör så ska det registret slå till spärrar, gå in i ALLA andra register (företag, föreningar, allt) och markera att personen ifråga har avlidit. Det är så jobbigt med alla dessa instanser som inte vet att han är död!

Jag har också tänkt många gånger att åh, vad jag skulle vilja få sörja - BARA sörja - i lugn och ro istället för att hela tiden vara tvungen att vara så duktig och hålla ordning på allt och fixa ditten och datten med jordbruk och myndigheter och gårdsräkningar och allt som hela tiden bara rullar på som om inget hänt. Som om han levde......

Kommentarer
Postat av: Helena

Jag känner igen mig så.. fick städa upp efteåt.. han ägde en kiosk. Men jag kan känna mig så elak för jag hade önskat att min J hade haft en sjukdom så vi hade vetat att han skulle dö och ha tid att kunna ta avsked inte bara skiljas på morgonen och sen aldrig ses igen. Bara få en sista farvälkram eller en kyss... fy så hemsk jag känner mig då jag känner så.

kramis

2008-11-28 @ 14:48:08
Postat av: .:Sabina:.

Vilken bra idé... ett superregister som drar i alla bromsar samtidigt!! Sverige som har sån koll på allt... ironisk Det är helt galet hur ett ställe som eniro inte fixar det - enligt dem har min pappa flyttat till V-ås och bor här nu. Upplysningsvis kan jag tala om att han dog 6 dagar innan flytten. Och telefonen är skriven på mamma, ändå är det hans namn man måste söka på för att hitta numret. Det river stora revor i mammas redan blödande sår...



Bara sörja - det önskar jag att du får...



Du har fått en utmärkelse i min blogg. Du behöver alls inte svara på den eller skicka den vidare - men när jag skulle välja ut bloggar som betyder något, som berör mig, så kan jag absolut inte hoppa över din...!

Kramar och önskan om en lugn lördag...

2008-11-29 @ 13:12:12
URL: http://mitteget.wordpress.com/
Postat av: kamilla

ja för mig har det gått ca 1 1/2 år sen men det dyker upp post, skulle ändra namn i vårat elbolag jag maila dom att de ska ta mitt namn ist men då var jag tvungen o göra flyttanm, jag har inte flyttat o inte har min man gjort det.

2008-11-29 @ 20:00:15
Postat av: Alina

Va gärna med och gissa bilden! :)

2008-11-29 @ 20:07:43
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: victor

Hej visste du att åldrandet dödar 100 000 gamla människor varje dag.Gamla människor är också människor. Vi måste besegra åldrandet, för annars kommer åldrandet besegra oss själva,kolla gärna in min blogg om åldrandet...

2008-11-29 @ 20:10:51
URL: http://victorbjoerk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0