Leva för de levande

Jag och barnen har varit på minnesgudstjänsten nu i kväll. Det var fint med alla levande ljus och med cello-solist, men sorgligt också förstås. Särskilt som kantorn spelade temat ur Bröderna Lejonhjärta som ett av musikstyckena på orgel; den valde jag som inledningsmusik på M:s begravning. En av psalmerna var dessutom 799 "Mista en vän" som också var med på begravningen.
Alla namnen lästes upp på de församlingsbor som dött under året och man tände ett ljus för var och en och satte i ljusbäraren. M var den yngste av alla dessa namn.

Tänker särskilt på en sak prästen sa i förbönen: "hjälp mig att leva för de levande den tid jag har kvar". Jag måste leva för barnen - de är mina "levande" - även om jag mest av allt längtar till M. Jag måste finnas här hos dem tills de växt upp, men efter det: käre Gud, jag vill inte bli alltför gammal! När jag tänker på att jag kanske blir 95 år som farmor, då ryser jag! Så många år utan honom......!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0