Snälla Schlagerfestivalen, självdö!

Så var Spektaklet med stort S över för i år, tack och lov! Jag pratar naturligtvis om schlagerfestivalen, denna resande cirkus. Som vanligt skriker rubrikerna "fel låt vann!", "skandal!" och "kompisröstning!" och man är ju inte direkt förvånad.

Jag ska villigt erkänna att jag aktivt undviker skiten och inte ens tittar på finalen, med undantag för Sveriges bidrag. Vi zappade in när The Ark spelade, men allt det andra struntade vi högaktningsfullt i här hemma. Har alltså inte hört ett enda bidrag förutom Sverige, så huruvida rätt eller fel låt vann kan jag inte uttala mig om. Dock var det svårt att missa de upprörda rubrikerna dagen efter om "Sveriges fiasko" och "öststaternas kompisröstning" och allt var det var.

Jag säger bara: men snälla, är ni fövånade? Grannländerna har ALLTD röstat på varandra i finalen och värst av alla på detta fenomen brukar vi nordiska länder vara. Skillnaden nu mot förr är bara att det är med så ruskigt många östländer, så när de röstar på varandra syns det rejält i resultatlistan.

Jag tycker att hela schlagerskiten har överlevt sig själv för längesedan. Alldeles för stort och ohanterligt med för många deltagare, överhaussat utan dess like här hemma - för att inte tala om vår svenska uttagning som är såååå uppblåst! Tar upp hela vårvintern i TV-tablån, slukar antagligen en stor del av SVT:s budget vilken består till stor del av våra licenspengar, utdragna deltävlingar med massor av utfyllnadslåtar och inte minst en unken lukt av uppgjort lopp styrt av diktatorn Christer Björkman.

Elaka jag hoppas nu att The Arks dåliga placering (trots allt snack innan om "topp tre" och annat bullshit) ska leda till att den här trista apcirkusen tappar sin hausse här i Sverige. Kanske, kanske kan man slippa skiten eller åtminstone att de drar ner lite på ambitionerna........?
Kommentarer
Postat av: KIKI från 5kilos

Kan bara hålla med dig.
Själv har jag bara sett den svenska uttagningen.
Tittade inte en två sekunder på ESC.....och kommer inte att göra det framöver heller!

KRAMAR KIKI
*good luck i mojjon 16/5*

2007-05-15 @ 19:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0